Res tornarà a ser igual. La crisi sanitària del coronavirus ha transformat el món. La manera de relacionar-nos entre persones i com a societat, la salut, els valors, l’economia. Per tant, també ho farà, i ho està fent, la comunicació. I és que un dels principals reptes en què s’han trobat les marques és què i com comunicar a clients i treballadors.

La inacció davant una situació de crisi, és la pitjor de les opcions, ja que pot influir negativament en la reputació de marca i les vendes. Per contra, repensar la comunicació no només ens ajudarà a protegir-nos d’aquesta i futures crisis, sinó que en sortirem reforçats. I cal estar preparats per si, tal com apunten totes les previsions, ens tornem a trobar en una situació semblant. Que aquest cop no us agafi desprevinguts!

Comunicació en temps de coronavirus: punts clau

Des de Com360, ens atrevim a plantejar alguns punts clau:

  • Comunicació proactiva. Sempre, però, sobretot, en temps de crisi. És important informar, tant externa com internament, en tot moment. Millorarà la credibilitat de la marca. No hi ha excusa per no fer-ho, tenim més plataformes i canals que mai, des de les xarxes socials, newsletters, web o intranets. Tens els teus canals de comunicació digital actius: xarxes socials, newsletter, web…? Tens una relació fluida amb els mitjans de comunicació?
  • Transformació digital o morir. El consum per internet, tant de contingut per informar-se, com compres de productes i serveis, ha crescut exponencialment. Amb les polítiques de confinament, ha quedat demostrat que, qui estava preparat estratègicament en el món online, patirà amb menys mesura les conseqüències de la crisi. És més, hi ha qui millorarà resultats. La relació amb les marques ha canviat aquests mesos i és una tendència que es quedarà. Així que cal que les organitzacions estiguin preparades. Tens una estratègia de marca online? Un pla de comunicació digital?
  • Redefinir el pla de comunicació i xarxes socials. Com a mínim a tres mesos vista. La comunicació s’ha vist alterada amb el coronavirus. Cal revisar els objectius de comunicació adaptats al nou panorama i les expectatives del nostre públic que ens permetin seguir transmetent els nostres valors i complir amb la nostra estratègia global.
  • Contingut de valor i de qualitat. Més enllà d’usar els recursos i la presència online amb finalitats comercials, els ciutadans busquen informació útil i rellevant. La comunicació com una simple eina de promoció, serà sancionada pel teu públic. A més, els mitjans de comunicació ja no són l’única font per comprendre la realitat i les marques ho han d’aprofitar. Aquelles organitzacions que nodreixen els seus canals amb contingut de valor de qualitat, han tingut i tindran més ressò mediàtic i una major credibilitat entre els seus públics. I cal escollir els temes més enllà del coronavirus, un moment puntual, però que en el futur seran estratègics. Tens detectat i planificat el teu contingut de valor per als pròxims mesos?
  • Empatia amb les persones. Amb missatges, canals i llenguatge clar i personal. Volem que ens expliquin les coses de manera transparent, sense tecnicismes. Les empreses i institucions han de ser més accessibles o properes que mai. Amb missatges que connectin amb el públic. Com? Amb una escolta activa constant. Saps connectar amb el teu públic?
  • Creativitat al poder. Ho estàs veient amb la competència. És un bon moment per deixar anar la imaginació i la creativitat, per explorar noves formes i estratègies per comunicar-nos. Necessites aire fresc que inspiri la teva marca?
  • Els portaveus, element clau. Empreses i institucions cal que identifiquin i posin al seu servei persones amb formació i capacitació per comunicar diàriament amb eficàcia missatges, contingut, novetats i canvis i transmetre confiança, tant interna com externament. Necessites preparar els teus portaveus?

Aquesta crisi, el que hem passat i el que queda per venir, pot ser un màster en comunicació corporativa i institucional. Aprofita aquests mesos per construir relacions a llarg termini amb el teu públic, posant la teva marca davant el mirall, analitzant la teva comunicació i millorant-la per estar a punt per al nou paradigma o per un nou embat sanitari, ja que tot apunta que això va per llarg. Que no t’agafi desprevingut.

Nosaltres et podem ajudar. En parlem?